Het ontwikkelen van een sterk merk is een belangrijk marketinginstrument voor bedrijven. Een sterk merk vereenvoudigt het keuzeproces van potentiële klanten, medewerkers en partners. In dit artikel laat ik aan de hand van vier stappen zien hoe je een sterk merk bouwt en zal duidelijk worden waarom het creëren van een unieke merkbeleving daar een belangrijke rol bij speelt.

Marketing goeroe Kevin Lane Keller heeft het bekende Brand Equity-model (2003) ontwikkeld waarin hij vier stappen hanteert die je helpen bij het bouwen van een sterk merk en het genereren van ambassadeurs en fans. Het idee achter dit model is dat merken met een sterke merkbeleving, online meer producten verkopen. Onderstaande vier stappen doorloopt volgens het model elke consument (bewust of onbewust) om tot een oordeel over jouw merk te komen.

Stap 1: Wie ben ik? Merkidentiteit

De basis van een sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Het is daarom belangrijk om te weten wie je als bedrijf bent. Een merkidentiteit zegt iets over wat deorganisatie doet, haar persoonlijkheid, haar houding en gedrag, de gebruikte symboliek en de wijze waarop de organisatie met zijn omgeving communiceert. Door naast de merkidentiteit ook een aantal specifieke merkwaarden voor ogen te hebben, kan je op een consistente manier communiceren naar de consument en zorg je dat je opvalt en herkend wordt. De Golden Circle van Simon Sinek is een eenvoudig model dat kan bijdragen aan het concretiseren van jouw merkidentiteit.

Stap 2: Wat ben ik? Merkbetekenis

De tweede stap gaat over het bouwen van merkbetekenis en gaat over de vraag: wat ben ik? Het gaat hierbij over de prestatie van een product/dienst in de ogen van de consument en hoe de consument over het merk denkt. Het opbouwen van een positieve productprestatie en imago is dus belangrijk. Om een positieve merkbetekenis te creëren moet het product of de dienst voldoen aan de wensen en behoeften van de consument of deze zelfs overtreffen.

Stap 3: Hoe denkt de consument over mij? Merkevaluatie

Hierbij gaat het over het creëren van een bepaalde houding en mening die consumenten vormen ten aanzien van je merk. De gevoelens die een merk oproept bij een consument zijn belangrijk en je wilt dat dit positief is. Denk aan: vrolijk, plezier, warmte of veiligheid. Social Media is een goede manier om een bepaald gevoel te verspreiden richting de consument en om zelf snel een indruk te krijgen van hoe de consument over jouw merk denkt. Als jouw merk gewaardeerd wordt bij consumenten, zul je sneller aanbevolen worden bij vrienden of familie.

Stap 4: Hoe zit dat tussen jou en mij? Merkloyaliteit

De laatste stap gaat over het aangaan van een (duurzame) relatie van de consument met jouw merk. Er is dan sprake van merkloyaliteit. Dit kan zich uiten in mond-tot-mond reclame, herhalingsaankopen en/of verminderde vatbaarheid voor informatie van concurrerende merken.

Voorbeeld Case ING voor Schiphol

Bovengenoemde stappen bieden handvatten om een sterk merk te creëren. Elk merk zal hiermee te maken hebben als je de consument wilt binden. Een goed concreet voorbeeld bij dit artikel is onze campagne voor ING @Schiphol. In samenwerking met Brandbase verzorgde wij een foto booth waarbij alle reizigers op de foto konden voor een air-bridge met daarop “[vakantiebestemming], here i come!”.

De campagne is ingezet om de merkidentiteit en merkbetekenis van ING te communiceren en een unieke merkbeleving voor zakelijke en niet-zakelijke reizigers te realiseren en te verspreiden op social media. ING heeft een aantal beloftes gedefinieerd die tezamen de klantbelofte vormen en onderdeel zijn van hun merkidentiteit. Zo wil ING uitstralen dat zij onder andere ‘duidelijk en gemakkelijk’ zijn en ‘altijd en overal’ mogelijk. De campagne “…, here i come!” sluit aan op deze merkbelofte omdat hiermee laten zien wordt dat reizigers naar welke bestemming dan ook, ING bij zich hebben. Door de unieke beleving en het fun-element van de fotobooth wekt ING positieve gevoelens op bij consumenten. In blndr fotobooth software is een tool geïntegreerd waarbij de reizigers direct hun foto’s konden delen op social media. Dit draagt bij aan het verspreiden van een positieve en sterke online merkbeleving. Mensen gingen hier online over praten en zo creëer je je eigen ambassadeurs en nieuwe fans.

De ING @Schiphol campagne vond plaatst in 2015 maar is vanwege succes nogmaals in 2016 doorgevoerd. Het succes van al onze campagne’s is gemakkelijk te meten door het online dashboard wat aan de fototerminal gekoppeld is. Hiermee heb je inzicht in datagegevens en statistieken.

Blndr’s fotobooth voor een goede merkbeleving

Kortom, het is belangrijk om een goede merkbeleving te creëren en deze te verspreiden via social media om een sterk merk te worden volgens het model van Keller. Wil jij ook je merkbeleving een boost geven? De fotobooth van blndr is een unieke marketingtool om in te zetten op een evenement of beurs om een relatie met je doelgroep op te bouwen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op als je wilt weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

DE SPECIALiST OP GEBIED
VAN GREENSCREEN
FOTOMARKETING

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Op werkdagen ontvang je binnen 30 minuten een reactie en helpen we je met het vinden van de juiste oplossing. Langskomen mag natuurlijk ook, dan kun je gelijk zien hoe het werkt!

Kun je je foto niet vinden? Volg dan deze link in plaats van dit formulier.

* We nemen je privacy serieus en zullen je nooit spam sturen

© blndr - picture the experience - algemene voorwaarden